Wanneer wel en niet je tweede kleur aangeven

Afgelopen donderdag gaf ik een training op BodB uit Haarlem. Daarin behandelde ik het herbieden van een nieuwe kleur:

1♥ 1♠
2♣

De kracht hiervan is 12-17, terwijl springen naar 3K Mancheforcing is. Tijdens de training kreeg ik een vraag over de volgende hand:

♠A
♥AB9532
♦AV42
♣75

Na een 1♥ opening biedt maat 1♠, wat is je rebid?

Met dit soort handen zal ik altijd 2♦ herbieden.  Het geeft jouw partij de beste kans om in het goede contract te komen. Hiermee 3♥ herbieden is niet goed. Partner kan zomaar een singleton harten hebben met Hxxxx van ruiten en dan wil je veel liever in ruiten zitten.

Moet je dan altijd je vierkaart herbieden? Nee, als de kracht tussen de kleuren veel te groot is zou ik de vierkaart laten vallen:

♠A
♥AHB1095
♦V432
♣75

♠AVB1074
♥H2
♦H942
♣8

♠4
♥HVB1093
♦A984
♣B5

Dit zijn stuk voor stuk kaarten waar ik niet meer op zoek ga naar de lage kleurenfit. Dit komt omdat mijn zeskaart zo goed is dat mijn zeskaart niet vrijgetroefd kan worden als we in de lage kleurenfit belanden.

Wat voor een eventueel 2♦ herbieding geldt, gaat ook op voor het bieden op 3-niveau, maar dan komt ook 3SA om de hoek kijken:

Met:
♠A4
♥V9532
♦AV
♣HVB3

Zal ik na 1♥ 1♠, 2SA bieden. Ik ben door mijn punten in de korte kleuren veel meer geïnteresseerd in 3SA dan in 5♣. Mijn vijfkaart harten weet partner al. Zo zal ik na 1♥ – 1SA ook 3SA bieden met:

♠AHB5
♥B9532
♦A4
♣AB

Wil niet mijn partner het idee geven dat we in harten moeten zitten.

Ondanks al deze uitzonderingen blijft het meestal goed om je vierkaart te bieden. Met het herbieden van je vierkaart weet partner ook meer kaarten. Namelijk 9, terwijl een herbieding van je zeskaart partner slechts 6 kaarten vertelt. Maar als de kwaliteit van de zeskaart erg goed is kan je de vierkaart wel eens laten voor wat die is. Aan de andere kant moet je met 18-19 soms opteren voor Sans Atout.

Plaats een reactie