Juweeltjes

Het komt niet vaak voor, maar soms heb je zo´n spel waar je een hele mooie dwang uitvoert, zo´n spel dat normaal gesproken alleen in boekjes met moeilijke spellen wordt beschreven. Een dergelijk spel had ik vorige week tijdens het toernooi van Gatlinburg.

Gatlinburg is een vrij klein gehucht in Tennessee, toch wordt daar de grootste regional van het land gehouden. Duizenden bridgers uit Amerika, Canada, IJsland, Polen en Nederland strijken daar neer om een week lang allerlei soorten toernooien te spelen. Elke dag kan je wel verschillende viertallen- en parentoernooien spelen,  waarbij ook nog gekeken wordt naar je niveau. Voor elk wat wils.

In het afsluitende viertallentoernooi kwam ik in de volgende manche terecht:

♠AV9xx ♥Bx ♦xx ♣Bxxx

♠H ♥V10xx ♦AHBxx ♣Hxx

Ik opende de zuidhand met 1SA. De hand zag er niet uit als een reverse met ♠H. Links bood Doublet dat een zeskaart aangaf, mijn maat doubleerde, dat ging pas pas en links bood met 2♥ zijn zeskaart aan. Jammer dat Danny dit niet kon doubleren. Hij vond het tijd om zijn schoppen aan te geven, waarna we in 3SA kwamen.

Links kwam uit met een kleine harten. Dit spel zag er niet goed uit. Twee harte-, twee schoppen- en hopelijk vijf ruitenslagen leken ver weg. Om gelijk de ruitensnit te kunnen nemen, speelde ik ♥B in dummy, vervolgens verloor de ruitensnit. Dat zie je altijd, zorg je dat je in dummy bent voor een snit en zit die vervolgens mis. Links incasseerde nu ♥AH en speelde een harten na. Rechts gooide een ruiten, schoppen en klaveren af. Nu speelde ik mijn ruiten (die zaten oorspronkelijk 3-3). Links gooit twee schoppen af en rechts een schoppen en……

♠AV9
♥-
♦-
♣Bx

♠x                                                    ♠B10x
♥xx                                                  ♥-
♦-                                                     ♦-
♣Vx                                                 ♣Ax

♠H
♥-
♦x
♣Hxx

Rechts kon nog een klaveren missen, maar nu speelde ik ♠H, links bekende niet, dus mijn enige kans was dat rechts klaverenaas sec had gezet. Ik dook dus en speelde klaveren na.

Deze dwang is een steppingstone squeeze. Door oost te dwingen al zijn klaveren weg te gooien dwing ik hem om mijn entree naar dummy te zijn. Deze speelfiguur doet me altijd denken aan een bekende popsong, maar dan had oost wel ♣A moeten weggooien om dat nummer eer aan te doen.

Plaats een reactie