Tegennatuurlijk

Phoenix, Arizona

Op dit moment ben ik in de Verenigde Staten. Hier zijn 3x per jaar de zogenaamde nationals waar duizenden en duizenden bridgers op af komen. Van beginners tot de absolute wereldtop. Iedere dag kan je paren, viertallen en butlerwedstrijden spelen, zowel s’ochtends, s’middags of s’avonds. Het is een waanzinnige happening.

Bijna alle toernooien zijn ingedeeld op sterkte. De toppers doen mee aan de grote toernooien, zoals de Reisinger, maar als gevorderde kan je meedoen aan toernooien waar een maximum is ingesteld voor het aantal (Amerikaanse) meesterpunten dat je mag hebben.

Ik word ingehuurd om kleine knock-out toernooien te spelen. Dit zijn toernooien die twee dagen duren. Je begint met een 1/8 finale, als je je plaatst een 1/4 finale. Mocht je dan weer winnen speel je de dag erna de halve- en eventueel de finale. Mocht je eerder uitgeschakeld zijn, is niet erg dan kan je aan allerlei andere toernooien meedoen. We spelen dan wel eens een mini knockout of een viertallentoernooitje voor de afwisseling.

Gisteren begonnen we dag één. De eerste wedstrijd hadden we een gemakkelijke loting en wonnen we, maar de in de kwartfinale kwamen we tegen een sterk team met Quantin (Frans open team), Forrester (Engels open team) en Piekarek-Smirnow (Duits open team).

Na de eerste helft stonden we voor. Helaas konden we het de tweede helft niet meer bolwerken. Uit de eerste helft een klein grappig spelletje.

Z/A Vxxx
Bx
B10x
1098x
??
??
??
??
N
W O
Z
??
??
??
??
H108
Axxx
Hxxx
Hx

Als zuid opende ik 1♣ (dat doen we ook met twee klaveren en 4 ruiten), noord bood 1♥, dat is een transfer, oost doubleerde (informatief) en als zuid gaf ik nu een driekaart aan door de transfer aan te nemen.

West kwam uit met een kleine harten voor de 10 van oost. Deze kan ik nemen, maar ik zag niet in wat ik dan moest doen. Het liefst ga ik naar dummy om een klaveren naar de heer te spelen en op termijn een aftroever te maken. Het liefst geef ik de tegenstanders de kans om in het begin van het spel te moeten beslissen hoe ze moeten tegenspelen dan op het eind. Op het eind hebben ze meer informatie. Dus ik dook de eerste slag. West vervolgde met een ruiten voor de vrouw, ruiten aas en ruiten getroefd…(hmm, misschien had ik die eerste slag toch moeten pakken en troef moeten opspelen). Klaveren na, via de heer en het aas (het zit niet mee vandaag) en een ruiten (harten weg) getroefd met het aas (hee dat is opvallend). Vervolgens speelt oost klaveren vrouw en een klaveren na getroefd (links de boer).
Kunt u het nog volgen? Om het even gemakkelijk te maken heb ik het hele spel erbij gezet:

Z/A Vxxx
Bx
B10x
1098x
B97x
xx
AVxx
Bxx
N
W O
Z
Ax
HV10xx
xx
AVxx
H108
Axxx
Hxxx
Hx

Heb de schoppen en harten ook al ingetekend. Oost troeft niet af met het aas omdat hij het leuk vindt. Oftewel ik weet hoe de schoppen zitten en automatisch ook de harten. Op zich is het spel een open boek, maar er zit nog een leuke twist in. Ik speelde nu ♥A en gooide daar de klaveren op weg en speelde een harten voor, west troefde en ik troefde onder. Als je op dit moment overtroeft verlies je nog twee slagen (speel maar na) en nu maar een. Dat is toch een kwetsbare downslag.

Aan de andere tafel maakten ze 3SA met een overslag in de oost-west lijn, dus het spel won 10 impen.

Plaats een reactie